HÅNDVÆRKSFAG

UDFORSK DINE FILMPASSIONER

Når man laver film, er der mange roller i en filmproduktion, og du kan prøve kræfter med flere af dem. Måske tror du, at du skal være instruktør, men i virkeligheden så er det allersjoveste at lave lyd eller lys eller spille skuespil. I løbet af året kan du vælge tre håndværksfag, hvor du kan nørde igennem med et område inden for filmproduktion.

Skriv løs

MANUSKRIPTFORFATTER

Skriv en historie fra løs idé til et køreklart manuskript. Lær, hvordan du
skaber troværdige karakterer og udformer universer. Vi arbejder med research, skriveøvelser og metoder til at sætte fantasien fri. Vi træner den muskel, der handler om at kunne leve sig ind i andre menneskers tanker og følelser og forstå, hvad der driver dem.

And action

INSTRUKTØR

Læs et manuskript og find de rigtige måder til at puste liv i alle ordene. Instruer andre i, hvordan en scene skal spilles på settet. Vi arbejder med forskellige måder at fortolke tekster på og hvordan man arbejder med flow og rytme. Vi undersøger, hvordan man kan udnytte mulighederne i en given location. Og vi låner metoder fra de store filminstruktører. Vi øver os på at fortæller historier, men faget handler også i den grad om at blive dygtig til kommunikation og evnen til at lede en proces med andre mennesker.

Fede farver

ART DESIGNER

Udarbejd et moodboard enten i værkstedet eller digitalt. Gå skridtet videre og lav en hel portefolio med ideer til et universe design. Vi arbejder med en masse øvelser i at tænke i billeder og i rum. Vi arbejder analogt med billeder (tegner, maler, klipper og klistrer) og vi arbejder digitalt. Det hele handler om at udvikle en visuel stil i en film, hvad enten der er tale om en animationsfilm, fiktionsfilm eller dokumentarfilm. Gennem det arbejde udvikler du din evne til at se skønheden i verden også på steder, hvor man normalt ikke finder skønhed.

Søg og du skal finde

JOURNALIST OG RESEARCHER

Gå på jagt efter gode historier og lav en film baseret på virkelige hændelser og med rigtige mennesker i hovedrollerne. Vi vil se en masse dokumentarfilm og lære om, hvilke virkemidler man kan anvende for at få et budskab igennem samt arbejde med, hvordan man vinkler en historie, så man får sit budskab frem. Faget træner også din evne til at gå til andre mennesker. Kun ved at lytte aktivt og turde spørge ind til andres hemmeligheder, får man fat i de rigtigt gode fortællinger.

One more time with feeling

SKUESPILLER

Pust liv i døde replikker. Vær historien og brug din egen stemme og krop som instrument. Lær, hvordan du arbejder på et filmset og hvordan du spiller foran et kamera. Vi arbejder med kropssprog, mimik og stemme Vi øver os på den svære kunst at være i nuet og reagere troværdigt i situationer, der kan føles kunstige. Ved at leve sig ind i roller, trænes din evne til at sætte dig i andres sted og din empati over for andre bliver større også over for dem, der ellers kan være svære at forstå.

Der er ingen bånd, der binder dig

DUKKEBYGGER/ANIMATOR

Sæt din kreative åre fri og byg din egen Pinocchio. Her arbejder vi med den visuelle, magiske dimension af at lave film. Vi arbejder målrettet med at skabe en helt bestemt visuel stil, der ligger langt udover det realistiske og hverdagsagtige. Arbejdet er meget praktisk betonet, og vi vil være i værkstedet det meste af tiden, men vi vil også se en masse filmklip og tale om visuel stil og kunstnerisk udtryk. Udover det håndværksmæssige i at lave en en dukke og sætte den i bevægelse, så giver faget en større forståelse for anatomi, og hvordan bevægelser starter og slutter.

Skyd løs

FILMFOTOGRAF

Øv dig på at bruge kameraet som dit ekstra øje. Optag scener med fortrolig samtale eller med en anspændt dialog, optag scener med meget fysisk action og optag scener under besværlige omstændigheder. Måsker sender vi en drone ud over havet, eller dykker med undervandskamera. Når du ser mennesker helt tæt på gennem et kamera, træner du din opmærksomhed over for selv helt små ændringer i andre menneskers ansigtsudtryk og kropssprog.

Lyd på settet

TONEMESTER

Komponer et stykke filmmusik eller lav et soundscape. Prøv kræfter med old school foley, dubbing og voice over. Som tonemester skaber du spændende lydflader til film og redigerer dem sammen med billederne på en måde, der understøtter handlingen, stemningen og stilen i filmen.
Arbejdet udvikler din evne til at lytte til verden og din fornemmelse for, hvad lyde kan fortælle om steder, tidspunkter og om menneskers relationer.

Klippe og klistre

KLIPPER

Vi arbejder med professionelle redigeringsprogram og øver gode arbejdsgange, når du arbejder med redigering. Arbejd med din fornemmelse for billeder, flow og timing. Lær at skabe den helt rigtige rytme og feeling i den måde sekvenser sættes sammen. Som klipper udvikler du evnen til at samarbejde med andre om et produkt og får en udvidet forståelse af, hvordan billeder påvirker mennesker.

VI ÅBNER I AUGUST 2023

SKRIV DIG OP ALLEREDE NU

Nu har du chancen for at blive elev på Danmarks første filmefterskole.